top of page

Zindelijkheidstraining, ´t is een vak apart

Een blog over de zindelijkheidstraining van Jayson en Lieke. De methode die wij gebruiken en de leerschool die wij hebben getrokken uit het zindelijk maken van Jayson.



Ben jij ook zo iemand die gewoon heel goed gaat op methodes en die het soms fijn zou vinden als er voor het ouderschap gewoon een handleiding bestaat ? Nou dan zit je in deze blog goed want er bestaan voor sommige dingen gewoon hele fijne ''handleidingen''


Iets meer dan 1.5 jaar geleden begonnen wij vol goede moed aan zindelijkheidstraining. We kochten een potje we kochten stickers en we dachten dit doen we wel even.. leuk bedacht maar zo simpel was het nog niet. Jayson vond het allemaal maar heel gek hij ging er wel op zitten maar echt een idee hoe wij als ouders dit moesten aanpakken hadden we niet. Ondanks dat ik me toch wel had ingelezen via internet informatie en tips had opgezocht kreeg ik mijn eigenwijze peuter niet iedere keer op dat potje laat staan om hem bekers vol met drinken te laten drinken om veel te kunnen oefenen.


Ik besloot verder te gaan zoeken er moest toch een manier zijn waarop dit wel kon lukken. En na enig speurwerk vond ik op een website'' de Zindelijkheidsbox'' eerlijkheid gebied mij te zeggen dat ik het nogal een dure uitgave vond bijna €40 euro voor een trainingsprogramma dat beweerde dat ik na een week mijn kind zindelijk zou hebben. Maar ik besloot toch te gaan zoeken naar ervaringen van mensen met deze methode. Ik zag heel veel positieve berichten dat de tips en hulp uit de methode echt goed helpen en dat je als ouders ook een soort handleiding had in de box. Ik was over de streep bestelde de box via bol.com (ik heb select service dus betaal geen verzendkosten) Waardoor ik voor 38 euro de box in huis had.



Ik las het boekje wat er bij zat grondig door stap voor stap werd het idee van de methode uitgelegd en er duidelijk omschreven wat je in huis moest hebben en waar je rekening mee moest houden. Al gouw werd duidelijk kies een week waarin je nergens naar toe moet. Prima het werd de eerst volgende vakantie. Die was bijna dus dat moest geen probleem zijn we zaten 1 week voor de kerstvakantie. Er stond ook dat je kleine cadeautjes moest aanschaffen in het geval van Jayson was dat niet zo moeilijk die is gek op auto's en we konden voor ongeveer 2 euro per stuk een flinke lading auto's kopen. Zo had hij na iedere volle sticker kaart een cadeautje. Het fijne van deze methode is dan ook dat de stickerkaarten opbouwen in hoeveelheid stickers je begint bij 3 en eindigt bij 9 van iedere soort kaart heb je er meerdere en ze zijn dubbelzijdig. Dus je hebt kaarten zat.


Toen ik de hele box binnenstebuiten had gekeerd alles super vaak had doorgelezen gingen we vol goede moed aan de slag.

We lieten Jayson de stickers de kaarten en de cadeautjes zien. En legde uit wat de bedoeling was. Hij deed er vrolijk aan mee had nog regelmatig ongelukjes maar doordat er duidelijk beschreven stond hoe te handelen rondom ongelukjes ging het eigenlijk heel goed.

De dagen vlogen om en Jayson plaste eigenlijk hoog uit 1x op een dag in zijn onderbroek na 4 dagen. In de methode word duidelijk beschreven wanneer de eerste keer buitens huis gaan een goed idee is enzovoorts dus we volgde alle instructies op. En inderdaad binnen 1 week overdag geheel droog.


Toen kwam helaas voor ons de dag dat Jayson gillend wakker werd au au au mijn piemel doet zo'n pijn. Droge luier (na een nacht vond ik erg gek ) en het uitgillen na 3 druppeltjes plas. Bij mij gingen meteen de alarm bellen af hij zal toch geen blaas ontsteking hebben? Ga dat maar eens testen bij een klein mannetje van 2.5 jaar oud.

Uiteindelijk bleek hij inderdaad een blaas ontsteking te hebben helaas niet alleen dat maar alles wat met de piemel en plas route te maken had was ontstoken.

Hij kwam in het ziekenhuis te liggen en eenmaal daar hadden ze geen potje en geen wc bril verkleiner ,Makkelijk op te lossen zal je denken dan neem je die gewoon van thuis mee. Maar helaas is dat in verband met de hygiëne niet toegestaan (overigens ben ik het daar helemaal mee eens groot gelijk hebben ze ).


Toch vond ik het bijzonder dat een kinderafdeling hierover niet beschikte en dus moest Jayson gedwongen toch weer in zijn luier plassen en poepen.

Dag zindelijkheid na 7 dagen want tja we waren net zo lekker bezig maar een vaste gewoonte was het nog niet voor hem. Daarna kwam ons hele epilepsie avontuur om de hoek kijken waardoor hij tijdens aanvallen in zijn broek plaste.

Maar na een 2de poging met de training kan ik vol trots zeggen dat hij zindelijk is.

En sinds enkele maanden was hij iedere nacht ook droog. Daarom heb ik hem dan ook verlost van zijn nachtluier. En ik heb geen natte broek of nat bed meer gezien.


Lieke daarin tegen was al duidelijk toe aan zindelijk worden. Toen ze nog op het kinderdag verblijf zat konden we de klok al gelijk zetten met wanneer ze zou gaan plassen of poepen.

Ook de juffen daar hadden al snel genoeg door wanneer Lieke zou gaan poepen. Altijd als ze naar bed moest voor een middag dutje kan je er op rekenen dat er een cadeautje komt en zo is dat 's avonds precies het zelfde. Makkelijk was dus al om die momenten op te vangen door haar op een wc of potje te zetten en dan gaat ze ook keurig poepen.


Omdat Lieke het hele wc gebeuren reuze interessant vind besloten we al gouw dat als ze het aan gaf ook te willen haar gewoon mee te laten doen. Dus hoppa zo zaten er al regelmatig plasjes in potjes.

Aangezien de zomer er aankomt besloot ik het is tijd om de koe bij de hoorns te vatten en bestelde een nieuwe Zindelijkheidsbox. Eigenlijk had ze op de eerste dag al maar 1 ongelukje dag 2 ook en daarna niet meer. Voor ons een bevestiging van wat we al wisten ze was er dik aan toe om ook gewoon mee te gaan in het wc systeem. Alleen kwam er toen een keer zijde van dit proces. Onze Lieke weet donders goed wanneer ze moet maar kan het ook heel goed ophouden. Dit doet ze dan ook met poep helaas. Er vinden momenteel hele smeer sessies plaats hier in huis en ik heb haar slaapkamer vaker schoongemaakt de afgelopen weken dan ik zou wensen. Haar beddengoed zit dagelijks in de was en Lieke zelf word gemiddeld zo'n 1 a 2 x per dag gedouched. Dus zindelijk maar smeersessies er voor terug.


Ik zat letterlijk met mijn handen in het haar hier HELP want wat een drama dit. Hoogzwanger zijn de poets sessies op mijn knietjes al niet heel prettig maar die lucht is al helemaal jakkie.

Ik geef duidelijk aan nee dit mag niet dit is heel stout schenk er verder geen aandacht aan maak het schoon maak haar schoon en stop haar weer in bed.

Maar wat we ook doen dit gedoe stopte niet.

Toen ben ik het gesprek aangegaan met onze kinderpsycholoog en gezinspsycholoog wat moet ik hier mee doen hoe krijg ik dit gestopt. Waarom doet ze dit ik snap echt niet waarom ze dit is gaan doen.

Het verlossende antwoord kwam Lieke heeft inderdaad ontdekt dat ze kan poepen dat ze er controle over heeft. Maar Lieke vind schilderen en tekenen ook heel erg leuk. En ze vind het ook heel erg mooi als ze er mee aan de gang is geweest.

Vanaf nu tekent ,Schildert en knutselt Lieke alleen nog maar met bruine kleuren en je zegt ook zolang jij met poep smeert mag je alleen nog met bruine kleurtjes. Als jij (met behulp van vakjes op een soort kalender ) een X aantal dagen niet hebt gesmeerd mag je weer 1 kleurtje kiezen naast de bruin hoe langer dit goed gaat hoe meer kleurtjes je mag.

Ik heb haar geen poep meer zien smeren. Ik denk dat de boodschap is overgekomen.


Ik ben super trots op haar dat ze het zo goed doet 2.5 en zindelijk is m'n kleine meisje. En wat is ze er zelf ook trots op !!

En zoals PJ zegt nou dan hebben we ze allebei zindelijk en nu komt poepkontje nummer 3 bijna.


Zo zie je maar weer dat er de gekste dingen gebeuren bij zindelijkheidstraining of verandering van processen in je leven.

Ik kan zeggen het leven is hier nooit een sleur.

Ik zal de laatste zijn die zou zeggen dat het me nooit eens aanvliegt. Het is regelmatig dat ik denk o god hoe moet ik dit toch allemaal doen.

Maar deze hebben we maar weer mooi in de pocket. En de methode zeker aanschaffen ! Je krijgt er geen spijt van.


Dag luierkontjes van me <3


bottom of page