top of page

Innerlijke rust, en de kids thuis

Hoe kom je eigenlijk tot rust als je in eens full time de kinderen om je heen hebt.






Deze plaatjes zijn uiteraard afkomstig van de facebook pagina van maar ik bemoei niet maar ik vind die kikker erg vermakelijk !



Veel ouders zullen zich herkennen in het feit dat het soms veel kan zijn als de kinderen fulltime thuis zijn. Het is voor de kinderen fijn dat ze lekker naar school gaan en met vriendjes en vriendinnetjes spelen. Maar zeker voor ons als ouders ook. In de tijd dat de kinderen naar school zijn doe ik normaal mijn huishoudelijke taken zoveel mogelijk en probeer ik ook nog mijn bedrijf te runnen. Zodat als de kinderen thuis zijn ik tijd heb voor alleen hen. En niet hoef te multitasken. Gaat mij dit goed af? Meestal wel, Maar het zorgt er ook voor dat ik tijdens de week tijd heb om therapie te volgen of te mediteren. Om even geen moeder te zijn.


Nu we in deze corona ellende zitten gaat het allemaal anders dan normaal ik kom weinig tot niet toe aan rust momenten voor mijzelf. Rust momenten die ik door de burn-out en de medische gevolgen van mijn ziekte echt nodig heb om staande te blijven.


Normaal zou ik vakanties of grote gaten in het thuis zijn met de kinderen opvangen door hulp te vragen van broers en zussen en opa's en oma's zodat het haalbaar en in balans blijft.


Ik ben dan ook al 3 weken heel creatief met mijn tijd om aan het gaan. Als de kinderen wakker zijn verzin ik activiteiten zodat ze uitgedaagd worden. Maar mijn huishouden moet ook gedaan worden. Rommel in huis in rommel in mijn hoofd en andersom. Meestal doe ik dat als de kids gaan slapen maar sinds 2 weken doen ze dit ook niet meer. Dus vaak komt dit op de avonden aan de tijd waarop ik normaal even aan mijn hobby kan werken of werk voor de zaak kan doen. Maar ook de tijd waarop ik vaak nog even een meditatie doe of een opdracht. Ik merkte dan ook dat de rust die ik hard nodig heb ten onder begon te gaan en ik daardoor de rest van de dag prikkelbaar werd omdat ik langzaam aan mezelf aan het opbranden was.




Deze week doe ik het dan ook anders. Ik doe mijn huishoudelijke taken als de kinderen nog even een filmpje kijken of spelletje doen op de ipad. Een apparaat waar van ik 3 jaar geleden heb gezegd dat mijn kinderen die nooit zouden krijgen , Tja daar moet ik eerlijk zeggen dat ik nu van mening ben dat ik het de beste uitvinding ooit vind. Ik probeer overdag met oordopjes in soms even het geluid van de spelende kinderen te filteren ik luister dan vaak naar een podcast of probeer de Nederlandse gebarentaal onder de knie te krijgen.


Regelmatig een frisse neus halen in de tuin en stuiteren op de trampoline zorgt er voor dat meneer en mevrouw Spence even hun energie kwijt raken in de achtertuin.


Mijn creatieve oplossingen om ze lang bezig te houden beginnen namelijk merkbaar minder interessant te worden voor hen. Onze woeste wilde niet aangelegde tuin zorgt momenteel voor genoeg graaf uitdagingen.

Ze kunnen als mollen los gaan en niemand die daar wakker van komt te liggen. Het word er eerder mooier op als ze daar een paar zandkastelen op bouwen.

Gelukkig kwam daar de gouden oplossing afgelopen week de buurvrouw kwam met een heuse glijbaan van zolder of wij die misschien wilde hebben voor de kinderen zodat ze weer iets nieuws hadden.

Onze buren zijn echt super lieve mensen (en dan hebben wij het ook echt getroffen aan alle kanten!) nooit hoor ik ze over het geluid wat de kids produceren en hun drukte wel heb ik ze laten weten dat ik mij ervan bewust ben en echt mijn best doe dit uiteraard tot een minimum te beperken.

Zo zijn ze nu alweer heerlijk een aantal dagen zoet dankzij onze buren.

Ook hebben wij de mazzel dat wij een toevlucht kunnen maken naar de caravan van mijn moeder.

Die staat op een heerlijke hele grote kampeer plek met eigen sanitair in het prachtige Friesland de kids kunnen daar lekker even in het gras spelen, De zandbak, De schommels maar vooral het uitgestrekte bos recht achter de caravan zorgt voor oneindige mogelijkheden. En misschien wel het allerfijnste voor mijn innerlijke rust het is er muisstil en dat lijkt op mijn kinderen ook te werken want die gaan tot mijn verbazing ook in geluid flink wat decibellen omlaag. Het fluiten van de vogeltjes en het knisperen van de blaadjes werkt als een warme deken in deze rare tijd.

Ik ben dan ook inmiddels al 2 x in het weekend een hele dag geweest. En kreeg zelfs mijn man zo gek om mee te gaan ,die houdt natuurlijk niet van kamperen iets wat ik echt niet kan begrijpen. Moe maar voldaan komen de kinderen dan weer thuis en ze zijn dan ook echt een aantal dagen nog helemaal relaxed en ik dus ook.



Nou weet ik ook wel dat niet iedereen over deze luxe beschikt en de tip ga lekker met je kids naar de camping van je ouders dan ook geen goede tip is en zeker in deze corona tijden niet want de meeste campings zijn gesloten. Tenzij die voorzien zijn van privé Sanitair.


Maar wel raad ik je aan als je een plek weet waar je kinderen heerlijk een dag kunnen uitrazen op veilige afstand van anderen en in een heerlijke open natuurlijke omgeving pak die mogelijkheid dan. Want echt je krijgt er zoveel voor terug. Het is de moeite waard. Ik rij er ook echt 1.5 uur voor met liefde.


En verder probeer ik vooral gewoon om soms even heerlijk onder mijn eindelijk weer warme douche te gaan staan m'n ogen te sluiten en gewoon adem te halen en dankbaar te zijn voor hoe rijk we eigenlijk wel niet zijn dat we allemaal gezond zijn. En veilig in een land waar we nog niet geheel onze vrijheid zijn verloren.






bottom of page