top of page

Verassing ! We zijn Zwanger !

Een blog over liefde , Verdriet , Teleurstellende reacties, en moed.





Opnieuw zwanger zijn stond zeg maar niet op onze to do lijst.


We hebben de afgelopen maanden al onze baby spullen weggegeven en uitgeleend. En onze kinderwens was eigenlijk na 2 kinderen wel gevuld.


De positieve zwangerschapstest zorgde dan ook bij ons voor een shock.

Bij PJ Letterlijk die heeft een week beduusd voor zich uit gestaard.

Maar als je beiden onvoorzichtig bent betekend het ook dat je beide met de gevolgen dient te leven.

Ik wist meteen het word moeilijk maar ik zal ook voor dit kindje zorgen. Mijn schoonmoeder zei ooit waar er 2 eten kunnen er ook 3 eten toen we van Jayson in verwachting waren en deze opmerking voelt nu heel passend als het gaat om ons nieuwe levensgeluk.


Het feit dat ik vanaf dag 1 misselijk ben en iedere dag met hoofdpijn rond loop maakt dat ik soms wel even flink mijzelf tegen kom. Maar ik denk dat 70-80% van de zwangere vrouwen deze problemen ervaart.


Mijn bed tijd is tegenwoordig vervroegd met een flink aantal uren omdat ik sneller moe ben.

Er zijn dagen dat ik bijna niet bij de wc durf weg te lopen.

Het ziek zijn trekt mijn totale energie voorraad leeg maar ieder kindje is dit ziek zijn waard.

Het is de eerste test die je als moeder krijgt.

Ik besef me dankzij alle realistische levensverhalen om mij een en het mee maken van dicht bij wat een niet vervulde kinderwens met je doet des te meer hoe gezegend wij zijn dat we ze letterlijk in onze schoot geworpen krijgen.


Iedere zwangerschap zie ik dus als een cadeau en dit kindje zie ik als een kans om het nog 1 keer over te mogen doen. En ik hoop natuurlijk dat het deze keer een sprookje mag zijn.


Na 2 zware zwangerschappen heb ik wel geleerd dat ik naar mijn lichaam en geest moet luisteren.

Dus mijn rustpakken is nu mijn hoofdtaak. Sinds 12 december heb ik ook medicatie tegen het overgeven. En de misselijkheid al helpen deze niet of nauwelijks en schijnen ze zelfs de vermoeidheid te verergeren.

Nu heb ik dus de meest gouden tip gekregen van onze gezinspsycholoog drink verse gemberthee en je bent er zo vanaf

Er zijn momenten dat ik heel veel honger heb maar zodra ik heb gegeten komt alles er weer uit en dat maakt dat mijn liefdes verhouding met voedsel nu in een ander daglicht komt te staan.

Maar gelukkig kwam daar Joni de gezinspsycholoog met de Goudentip verse gemberthee drinken de hele dag door en je bent er zo vanaf . En dat klopt 2 dagen en over was het !


Het fijnste aan zwanger zijn vind ik het denken aan dat wat komen gaat. Het dromen over de toekomst.

Het kijken voor baby kleding. En het bedenken hoe het kamertje moet worden en nu zeker want er zal een flinke verschuiving plaats moeten gaan vinden in ons huis. We waren namelijk niet berekend op een kamer minder.


Maar het budget voor het nieuwe kamertje is dit keer helaas ook veel kleiner dan bij onze eerste 2 kinderen. Maar dat weerhoudt mij niet om mijn creativiteit aan het werk te zetten.

Het daagt me misschien nog wel meer uit om selectiever te kijken naar dat wat ik wil en dat wat ik nodig heb.


Ik ben al een gehaakte deken en wat gehaakte speelgoedjes verder.

Ik probeer het breien van slofjes onder de knie te krijgen maar het lukt me nog niet echt heel goed.


Ook moedigt het mij aan om wat overbodige spullen weg te doen. En te bedenken wat er hier in huis anders kan dan hoe het nu gaat.

Maar wat ik vooral probeer te doen is genieten want dit zal echt de allerlaatste keer zijn.


Helaas zijn de mensen die er al vroeg in onze eerste weken van de zwangerschap van op de hoogte zijn wisselend qua reactie van hele lieve reacties naar hele scherpe gemene reacties over waar we aan beginnen en of we het niet al zwaar genoeg hadden. Ze doen pijn ze snijden in een diepe wond. Ze stellen me teleur in deze mensen en hebben er in zekere zin voor gezorgd dat ik eigenlijk ze liever op afstand hou. Ze kunnen hun mening hebben maar wat wilde je dan gaan doen gaan juichen als ik vertel dat ik een kern gezond kindje waar niets aan mankeer ga aborteren omdat het voor ons dan een stuk makkelijker is ? Ten eerste had je reactie dan waarschijnlijk nog veel gemener geweest.

En begrijp me niet verkeerd mensen ik heb niets tegen abortus en mensen die deze keuze maken gaan vast en zeker niet over 1 nacht ijs. Maar het is voor ons gewoon geen denkbare oplossing voor ons zelfgemaakte wonder.

En weetje wat het zou lekker makkelijk zijn als ik zo zou denken loop maar weg als het moeilijk word in plaats van te dealen met dat wat er is.


Er zijn 2 reacties die mij bij blijven ,die de negatieve reacties verzachten . De reactie dat we nu de kans krijgen om het nog eenmaal mee te mogen maken en misschien onze baby tijd een mooie herinnering te maken en niet een baby tijd met een huilbaby onze laatste zal zijn.


En de reactie van mijn schoonmoeder . Ze zei Ghislaine al die negatieve reacties moet je gewoon over je schouder gooien je kan er beter een bij krijgen dan dat je een kindje moeten verliezen. Er is genoeg liefde om te delen en je hebt altijd nog een grote familie die je met alle liefde helpt.


Dit benadrukt maar weer extra hoe dankbaar ik mijn schoonmoeder wel niet mag zijn. Ze wist precies de spijker op zijn kop te slaan. Want dit is precies hoe ik dit ook voel. Het interesseert me niet hoe zwaar het word of hoe druk. Al onze kinderen zijn even welkom en we houden van ieder kind evenveel. En ieder kind brengt een stukje eigen geluk met zich mee.

Wie zijn zij om mij te vertellen dat ik beter er voor had kunnen kiezen om dit kindje te laten aborteren ? Wie zijn zij om mij te vertellen dat wij gestoord zijn om hier aan te beginnen. En vooral omdat dit mensen zijn die zelf meer dan 2 kinderen hebben echt te bizar voor woorden.

Ik hoop dat ik nadat ik deze blog heb geplaatst en bekend heb gemaakt aan iedereen dat wij nog een kindje verwachten weer rustig op onze roze wolk kan stappen.


Dat alle felicitaties die wij kregen mij laten vergeten dat er haters op de wereld zijn.

Ik zal de laatste zijn die misgunt. En ik zeg dan ook bij deze lieve mensen deel eens wat meer liefde en wat minder haat.

Hou gewoon eens wat meer je mond dicht als er niks vriendelijks uit kan komen. Met kwetsen is niemand ooit verder gekomen.


En nu over de prachtige wolk die in mijn buik groeit


Want tenslotte schrijf ik deze blog over jou, denk nooit dat jij niet welkom ben want je brengt mij meer liefde dan iemand ooit zal kunnen begrijpen. Sinds jij in mijn buik groeit voel ik mij weer mijzelf. Is de rust in mij terug gekeerd en is de storm die een jaar in mij woedde gaan liggen.


Je doet het vanaf het aller eerste moment al heel goed. Je liet ons allemaal even denken dat je vergezeld was door nog een wonder maar met 12 weken blijkt dat je toch echt alleen onze wereld op zijn kop komt zetten.

Je groeit goed en bent al net zo bewegelijk als je broer en zus in mijn buik.

Nu met 17 weken nu ik deze blog schrijf en online ga plaatsen kan ik zeggen dat ik jou al regelmatig voel bewegen.

Dat ik dankzij jou zwanger mag zijn op een manier wat ik nooit eerder heb mee mogen maken. Ik voel me namelijk ondanks wat griepjes beter dan ooit tevoren!

Ik loop nog, Heb je kamertje al helemaal opgeknapt en je kleertjes liggen al in de kast.


Er zijn nog een aantal dingen die ik moet regelen zodat alles voor jou in orde is maar ik heb een lijstje waar ik iedere keer weer wat van af kan strepen.


En weetje wat het leukste is van alles dat je een broer en zus hebt die enorm naar je uit kijken.

Die enthousiast aan je wiegje staan te vertellen dat jij hier straks komt te liggen en glunderend laten zien aan iedereen dat jij komt.


En dat er nu regelmatig nog een babyborn op jouw plekje licht te stralen als een koning betekend dat Lieke alleen maar niet kan wachten tot ze jou op dat plekje kan stoppen.










Lieve kleine schat van ons. Lieve Lieve allerkleinste wees voorlopig nog veilig in mama's buik en als je geboren word verspreidt dan net zoveel liefde als je mij nu al laat voelen.

Laat iedereen die negatief over jouw aanwezigheid praat of denkt maar eens zien wat je waard bent en waarom jij hier mag en hoort te zijn. Want weetje er is niets in deze wereld wat je niet mag en kan zijn. Zolang je er zelf maar gelukkig van word.




bottom of page