top of page

Mijn kraamweek met mijn kraamzus

Een blog over mijn relaxte kraamweek in corona tijd met de liefste kraamverzorgster die ik me maar kon wensen.


19 juli het is half 9 de verpleegster komt naar mij toe nou jij zal wel graag naar huis willen ! He wat nu al mogen we al naar huis. Jazeker jullie mogen gaan de ontslag papieren worden op dit moment geprint dus als je nog even wilt douchen en dan kunnen jullie wat ons betreft zo lekker naar huis om te gaan genieten. Ik bel kraamzus we mogen al naar huis, ik zeg er bij we zijn om 12 uur thuis bewust wat later dan eigenlijk het geval is omdat ik nog een grote wens heb ik wil nog langs mijn opa en oma aangezien wij als ouders en de artsen alleen aan Max hebben gezeten is hij redelijk corona proef naar mijn mening, het RIVM zal er vast anders over denken.

Ze zouden ons rond 12 uur terug bellen hoe laat de kraamverzorgster er zou zijn. Prima dacht ik nog geen haast zolang ik maar langs mijn opa en oma kan.


Om 11 uur kon ik mijn opa en oma de grootste verassing geven ooit want ze hadden er allang niet meer op gerekend dat ze hun nieuwste achterkleinkind konden knuffelen en zien op korte termijn. Mijn oma had dan ook de tranen in haar ogen staan en een kikker in haar keel van emotie.



Ze hebben heerlijk geknuffeld ik heb mijn afstand bewaard en zo konden ze toch nog die zo gewenste ontmoeting krijgen. Rond kwart voor 12 reden we naar huis(ik scheel van de pijn ) in de auto werden we gebeld door Kraamzus.


Goede middag mevrouw Goedhart we hebben een klein probleempje we kunnen niet direct iemand sturen voor kraamzorg we bellen u rond 2 uur terug als we zijn uitgepuzzeld en dan hoort u meer. He wat !! Dit meen je niet ik heb ruim van te voren mijn keizersnede datum doorgegeven ook gemeld dat ik rond 19 juli dus weer naar huis zou mogen en nu hebben jullie geen kraamhulp ?? Als ik nou spontaan was bevallen had ik dit begrepen maar dit klonk voor mij echt als een raadsel. Plus hoe ga ik het doen zonder kraamhulp als straks de kinderen thuis komen ? Ik besluit mijn schoonmoeder te bellen of ze tot na het avond eten mogen blijven zodat we zeker zijn dat de kraamhulp er dan misschien is.


2 uur ik word terug gebeld. We hebben voor vandaag iemand die alleen even komt opstarten voor een uurtje en dan morgen ochtend om 10 uur bellen we wie er komt . Say what ? Morgen ochtend word ik gebeld...kan iemand mij vertellen dat dit een hele slechte grap is ? Dit is een grapje toch ? Ik mag toch hopen dat er morgen ochtend toch wel iemand staat. Er kwam paniek ik moest de hele middag nog door zonder kraamhulp ! Hoe dan !?

PJ mijn grote held zette meteen de was aan en ging naar de winkel voor boodschappen. En inderdaad daar kwam om 16:00 Kraamzus nu is haar naam mij even ontschoten maar het was een lieve meid die heel eerlijk zei ik zal vandaag weinig voor je kunnen betekenen ik blijf ook niet voor de kraamzorg want ik zit momenteel al in een gezin. Ik kom je eigenlijk alleen vertellen hoe en wat met de luiers temperatuur en je eigen gestel en wat testjes doen en dan ga ik weer.

Niets ten nadele van haar maar dit hadden ze ook wel telefonisch kunnen doen want alles wat ze me ging vertellen wist ik al het was tenslotte niet mijn eerste kindje.

Het enige nieuws wat ze me kwam brengen is dat we gewoon kraambezoek mochten zolang ze maar afstand hielden tot de kraamverzorgster. Kijk en daar pakte ze dan toch wel even flink wat punten mee ;).


Dolgelukkig dit betekende dat we onze ouders konden laten komen voor kraambezoek. Ik belde ze trots op en niet veel later stond mijn moeder daar om haar kleinkind te bewonderen.


Na het eten kwam mijn schoonmoeder met mijn schoonvader en schoonzusje de kinderen terug brengen. En natuurlijk met Max knuffelen wat waren ze blij dat dit gewoon mocht dikke verassing voor ons allemaal.


Ondanks dat het allemaal super gezellig was moet ik eerlijk bekennen dat het veel te veel van het goeie was al dat bezoek en normaal laat ik dit reguleren door een kraamverzorgster maar aangezien die er niet was en ik de puf niet had om me er mee te bemoeien liet ik het maar over me heen komen.


PJ bracht de kinderen samen met schoonzusje Suus naar bed en ik maakte me klaar om te gaan slapen. En hoe morgen zou lopen dat zouden we dan wel zien. Conclusie van de 1e dag thuis ik was compleet uitgeput en gestrest geen fijne thuiskomst als je er op rekent dat er kraamzorg zal zijn.

Dingdong daar gaat de deurbel 9 uur. PJ ":Verwacht jij iemand ? Nou nee misschien de kraamzorg roept hij van boven nee zei ik die zouden pas om 10 uur bellen. Hij doet open ja wel dus ! Een vriendelijk uitziende vrouw stapt over de drempel. En loopt iet wat verbaast naar mijn idee de woonkamer binnen geen kraamvrouw ? Ik zit hier zeg ik van de wc. Ze vraagt of ze me ergens bij kan helpen maar nee dat hoefde niet ik redt het wel.

We beginnen te kletsen over de dag ervoor en hoe en wat en ik merk al gouw dat ik een klik heb met haar.

Ik voel me vanaf het allereerste moment ontzettend bij haar op mijn gemak.

Wat een leuk mens en ondanks dat we pittig wat tijd weg kletsen lijkt het wel of er met een knip in de vingers mijn hele huis in eens weer op orde is. Al snel draait de wasmachine en staat de afwasmachine aan. Er staat er een heerlijk uitziend ontbijtje voor me klaar met een kopje koffie. Ze vraagt hoe ik de dag vandaag wil indelen. Nou punt 1 ik MOET douchen want ik stink een uur in de wind. En max is ook nog niet in bad geweest dus die wil ik ook graag in bad doen .

Schaamteloos kleed ik me uit, ik voel me echt op mijn gemak. Net zoals ik had toen Doke bij ons was bij Jayson en Lieke.

Corrinne vertelde mij de meest handige tip ooit want blijkbaar zijn er ook als je een derde kindje krijgt echt nog dingen die je niet weet.

Zoals andere keizersnede mama´s zullen beamen is een baby in bad doen na een keizersnede een flinke lichamelijke inspanning het staan voelt namelijk als of er ondertussen iemand je buik open trekt laat staan om dan ook ondertussen nog allerlei handelingen te gaan doen.

Dus Corrinne zei :Waarom ga je niet op de douchekruk met een hydrofiele doek op je benen en dan leg je Max er op en dan ga je samen douchen zo kan hij niet weg glijden. Het werkte perfect ik wou dat ik dit eerder had ontdekt. Bij mijn vorige kindjes heb ik een bad drijver gebruikt voor het in bad doen mede door de spierziekte is het namelijk best wel een gevaarlijk klusje een baby badderen. Dus veiligheid voorop. Maar deze optie maakte het een stuk makkelijker !

Nog zo'n top tip heb je een badjas ? Als je die aantrekt ben je namelijk grotendeels al meteen droog (ideaal want ook afdrogen is na een keizersnede nou niet echt een lekker klusje om te doen. Hoe eerder je weer op je bed kan liggen des te beter zeg maar.




De eerste dag met Corrinne was een groot succes en ik merkte dat ik in tegenstelling tot bij Jayson en Lieke dit keer echt behoefte had aan mijn rust. Al zal het voor de hele wereld lijken of ik nog steeds stik druk was ik was voor mijn doen wel heel erg braaf in mijn bedje.

Ik was namelijk echt nog niet fit. Pas bevallen zijn je hormonen al van slag waardoor je meer transpireert dan normaal maar dat in combinatie met morfine allergie en ijzer te kort zorgt voor ware zweet aanvallen. Het zweet liep letterlijk van m'n gezicht af. Dus halve wege de dag werd ik alweer misselijk van mijn zweetlucht.

Die douche 's morgens was dus ook niet luxe maar echt hoog nodig.

Niet alleen het zweten maar ook de borstvoeding die flink op gang was en dus al behoorlijk deed zorgen dat ik regelmatig met een drijfnat shirt zat maakte dat PJ heel vaak met de kinderen naar de speeltuin ging opvlucht voor mijn vreselijke lichaamsgeur. Nee geintje


Al voor de kraamweek uit hadden wij afgesproken dat hij iedere dag even met de kinderen naar de speeltuin zou gaan zodat ze lekker hun energie kwijt konden aldaar en ik daardoor goed mijn rust kon pakken nu de kraamzorg er was. Het was een goed plan. Maar echt slapen deed ik niet. Slapen overdag is nou eenmaal niet weggelegd voor mij. Zowel Doke als Corrinne kunnen beide beamen dat ik niet te stoppen ben ik kachel maar door misschien niet het meest verstandige om te doen maar t is nou eenmaal de aard van het beestje.


Doordat ik een beetje teveel deed wat geheel aan mijn eigen handelen toe te schrijven is begon mijn wond wat te bloeden hier en daar een teken dat ik maar eens moest gaan doen wat Corrinne steeds tegen me zei Ghislaine doe nou rustig aan !Of ga even in je bed liggen nu.


Ondanks dat ik me best pittig gedroeg voelde ik me nog behoorlijk suffig van de morfine. Grotendeels schrijf ik de blog dan ook met het kraamboek aan mijn zijde.

Zo lees ik hier dat Max de eerste dagen nog wat gelig was (dit kan ik me na het lezen wel weer herinneren maar ik was het eigenlijk alweer vergeten ) Verder had ik de derde dag een clusterende baby maar door de grote hoeveelheid borstvoeding kreeg hij heel veel last van kramp. Dat herinner ik me nog wel ik was heel erg verdrietig Max huilde die nacht veel door de krampen en het herhaaldelijk komen voor borstvoeding iets wat ik na Lieke haar huilbaby tijd moeilijk vond.

Ik heb dan ook behoorlijke stuwing de volgende dag en ik besluit samen met Corrinne om te gaan blok voeden. Voor iedereen die nu denkt wat is blok voeden dat is dat je gedurende een tijdsblok van bijvoorbeeld 4 uur maar 1 borst aanbiedt en niet 2 zo zorg je ervoor dat je geen borstontsteking krijgt en dan je borst goed leeg gedronken word. Alleen rond het eind van de middag stond ik nog steeds op ploffen en besloten we dat het verstandig was om die avond misschien mijn beide borsten helemaal leeg te kolven een soort harde reset.

Even zonder dollen leeg kolven daar was geen beginnen aan. Met een handkolf alleen vacuüm maken was genoeg om uit 1 borst 180 ml voeding te krijgen ! Betekend dat ik na 10 minuten vacuüm op de kolf dus 360 ml voeding verder was. En nog steeds volle borsten had.

Ik besloot dat het verstandig was vooral ze niet ''leeg'' te kolven want ik was bang dat de productie zo nog erger werd. Maar mijn borsten waren niet meer kei hard en dat maakt het een stuk comfortabeler.


Nog steeds ben ik lekker eigenwijs en besluiten we te stoppen met de Paracetamol zodat ik mijn pijn eerder voel en daarmee dus ook niet over mijn grenzen ga. Dit gaat goed alleen begint later in de week de temperatuur wat hoger te worden ik ben niet helemaal fit.

Max zit op dag 6 alweer op zijn geboorte gewicht super bizar dit betekend dat hij keihard is gegroeid !

Ondertussen klets ik uren met Corrinne over van alles en nog wat, en ik besef me steeds meer wat fijn dit is. Iemand waar ik alles mee kan delen iemand met veel levenservaring en iemand die ook van creatieve dingen houdt net zoals ik.


Op de foto zie je dat ik mijn bh werkelijk had volgepropt met doeken tja lekken ! Ik merk dat ik uren kan huilen momenteel maar Corrinne geeft me het advies om dit dan ook te doen zo lucht het tenminste op.




Op dag 8 hebben Corinne en ik krom gelegen van het lachen.


Terwijl ik aan tafel zit te genieten van Corrinnes heerlijke snacks met fruit zit Jayson op het kraambed en licht onder de dekens heerlijk tv te kijken. Hij zegt uit het niets Helper heb je wat te drinken voor mij en schud met zijn beker in de lucht. Even duurt het dat hij met helper Corrinne bedoeld. Terwijl wij iet wat verbaast naar hem kijken zegt hij O eh Hulpster mag ik wat te drinken ? En schud op nieuw als een soort prins op de ert met zijn beker. Als Corrinne en ik aangeven dat hij dat best even kan komen halen omdat hij beentjes heeft om mee te lopen zegt hij Ja maar daar ben jij toch voor ?. Die had het al helemaal door hoe fijn het is zo'n lieve kraamhulp en dat lekkere tussendoortje van mama dat zag hij ook wel zitten.


Even later komt Lieke aangewandeld en gooit haar afval zo hopla voor Corrinne haar neus neer (ze werd duidelijk even getest) Als Corrinne aangeeft dat ze het even in de prullenbak mag gooien zegt ze met haar handen in haar zei om ze vervolgens in de lucht te steken : Corrinne wij hebben hier in huis helemaal geen prullenbak . Dan krijgen we vliegen. Corrinne en ik stonden even met onze mond vol tanden ze had namelijk wel gelijk. Prima dan gaan we het even in de container doen. Om er daarna heel erg samen om te lachen.


Want zo'n week is het wel we gaan van tranen en diepgaande gesprekken over in lol om de kleine dingen die het leven zo leuk maken. En hoe fijn is het dat Corrinne zo goed bij haar standpunt blijft.

Ik merk duidelijk de rust bij Jayson en Lieke onder de duidelijkheid en structuur van Corrinne heerlijk is dat.



En dan komt dag 10, Tijd om afscheid te nemen wat heb ik het er moeilijk mee wat ga ik Corrinne missen.

Net zoals bij Doke heb ik het gevoel dat ik tijdens deze Kraamweek veilig ben een vertrouwd gevoel. Maar ook merk ik dat ze me de ruimte geeft om te kunnen verwerken te kunnen knuffelen met Max en optimaal te genieten snuiven aan die baby als of hij alleen van mij is. Uren heb ik kunnen knuffelen dankzij Corrinne soms voelde ik me een beetje schuldig zo hard aan het werk en ik daar maar lui te liggen.

De fijne gesprekken met haar de lol en de gezelligheid zal ik missen.

Wel heb ik 3 heerlijke receptjes van haar geleerd 2 voor heerlijke tussendoortjes en 1 voor een heerlijke hartige taart uit de oven. Aangezien mijn ijzerwaardes terug omhoog gekrikt moeten worden eet ik die nu nog regelmatig.


Lieve Corrinne

Bedankt voor de onwijs fijne Kraamweek samen.

Je hebt me zo goed verzorgd , Hebt mijn huis door mijn gekakel heen keurig op orde gekregen en gaf me ondanks vele kleine verdrietige herinneringen door de hormonen naar boven kwamen drijven deze week een lach op mijn gezicht iedere keer weer. We hebben zoveel met elkaar kunnen delen. En zelfs toen ik in mijn kraamweek moest rouwen om het grote verdriet van het overlijden van de vader van mijn zusjes beste vriendin. Steunde je mij precies zoals ik op dat moment nodig had je gaf me een dikke knuffel sprak met mijn zusje over haar verdriet en was op dat moment niet alleen voor mij tot grote steun maar ook voor de rest van mijn gezin waar mijn zusje uit eindelijk ook bij hoort.

Je kreeg zelfs Pieter-Jan op de praatstoel over ons leven en hoe hij dit ervaart.

Iets waar hij maar weinig over spreekt. Hij voelde zich bij jou ook gehoord en op zijn gemak.

Nog regelmatig zegt hij we hadden een goeie aan haar he. Wat een fijn mens ! 's avonds als je naar huis was zeiden we tegen elkaar ik mis haar wel hoor het is zo gezellig als ze er is.

We gaan je zo onwijs missen Corrinne. Je zit in ons hart en in ons hoofd en daar ga je ook nooit meer uit !

Zorg goed voor jezelf. En ga af en toe net zoals ik dat graag doe heerlijk mindfull stallen uitmesten. Want alleen wij begrijpen hoe heerlijk dit kan zijn. Ja je komt in zo'n kraamweek over gezamenlijke gekke hobby's joh je verzint het niet. Als je dan weer zo'n stal schoonmaakt he ,denk dan soms nog eens terug aan de fijne tijd samen. En weet je bent altijd welkom voor een koppie als je in de buurt bent. Ik verwacht niet van je dat je dat belachelijke end er voor gaat rijden maar als je de behoefte hebt of denkt owja, De deur staat voor jou altijd wijdt open.



Lieve Corrinne kortom bedankt voor alles want echt waar ik kan gewoon niet omschrijven hoeveel deze week voor mij heeft betekend. Je hebt me laten genieten je hebt deze week als een warme stempel in mijn hart gegraveerd. En voor dat ben ik je zo ontzettend dankbaar !




bottom of page